Jimmy-Shana-Mexico.reismee.nl

Dag negen

Vandaag was een superdag! Om twintig voor acht werden we opgehaald en naar het natuurpark Xel-Ha gebracht. Dat is een prachtige lagune aansluitend op de zee waar je allerlei soorten activiteiten kan doen.

Wat we hebben gedaan, in volgorde:

Een fietstocht naar de top van de rivier, via een grappig paadje waarbij de bomen er midden in waren aangeplant (opletten dus), met gammele fietsen met pedaalremmen (even wennen!). We zagen al meteen een paar van de coolste dieren in het park: neusbeertjes (een soort van snoezig klein bruin beertje dat in roedels rondloopt, we zagen er op een gegeven moment zeker dertig op 20 cm van onze voeten liggen spelen) en leguanen, Jimmy's favorietjes. Bovenaan de rivier aangekomen daalden we met een grote band af, waarbij Jimmy de stuurder en bediener mocht zijn, zo kon ik lekker lui achteruit leunen :D. Dat parcours duurde vrij lang, maar wel genieten. Alles moest daar wel met reddingsvesten aan, niet zo handig want die dingen schieten omhoog onder je armen en dat klemt dus wel. Daarna hebben we dezelfde tour nog eens herhaald (met de fiets tot omhoog etc) om dan dezelfde rivier af te snorkelen. En ja, ook ik heb gesnorkeld, hoera :D. Vissen blijven niet mijn favoriete dieren en ik heb de occasionele tak wel eens paniekerig voor barracuda aanzien, maar al bij al viel het eigenlijk wel mee!

Daarna maakten we een tocht door heel het park waarbij we leuke foto's trokken van alle flora en fauna, de foto's volgen zo.

Dan middageten, niet per se om over naar huis te schrijven, en dan een lange snorkeltocht, over de baai van de lagune deze keer. Een prachtige baai waar zoet en zout water elkaar kruisen en waar we veel vissen zagen en ook... zo'n reuze pijlstaartrog (stingray in t Engels), waarvoor je normaal om die te zien in het echt moet bijbetalen. Er is nogal veel "extra" te doen in een al duur park, en al die extras kostten gemiddeld 50 dollar (zot dus!), zoals bijvoorbeeld een "ontmoeting met de stingrays". Iedereen maar betalen, wij zagen er gewoon één in de vrije natuur, veel goedkoper :D. Ze proberen wel het geld uit je zakken te kloppen maar wij wisten heel goed welke activiteiten inbegrepen waren en wat niet. Ook het eten en alle drankjes zijn allemaal inclusief dus dat was fijn.

Na de snorkelbeurt gingen we de avontuurlijke kant op, Jimmy sprong eerst van 'n vijf meter hoge klif (mij niet gezien) en toen deden we samen een aantal ziplines. Je had er waarbij je in een soort schommeltje naar beneden glijdt en in 't water ploft en je had er waarbij je jezelf moest vasthouden aan een balkje boven je hoofd (die vond ik dus duidelijk het engste), maar we hebben ze allebei meerdere keren gedaan! Ik dus helemaal trots op mezelf en al :D. Daarna was het al bijna terugkeertijd (18u), dus hebben we nog één keer de hele tocht gedaan naar de drijfbanden en dreven we nog eens de rivier af.

Al bij al een supertoffe dag, maar nu zijn we uitgeput. Bedjetijd!

laurence

Mooie foto's. Geniet van jullie fantastische reis. X