Jimmy-Shana-Mexico.reismee.nl

Dag tien en elf

Gisteren was maar een rustig dagje, enkel geluierd op het strand onder zo'n cabana en veel gegeten en gedronken.

Vandaag was echter een hoogdag voor Jimmy: zijn cenoteduik! Een cenote is een soort van grot die helemaal of gedeeltelijk onder water staat en die in verbinding staat met tunnels etc.

Omstreeks 9u werd hij opgehaald en naar een soort van plekje in de jungle gebracht vanwaar het avontuur kon beginnen. Ik verwoord het hier zoals hij het me vertelde. Daar aangekomen was het hup, aan met het duikpakje (ahum, dat weegt maar 20 kg met fles erbij hoor) en naar beneden via een trappetje in een donker gat. Het bleek een cenote te zijn die gedeeltelijk met water gevuld was, een reusachtige ondergrondse grot. Ze daalden af tot op een natuurlijk stenen platform vanwaar ze door het water konden waden naar een donkere put, steil naar beneden. Natuurlijk konden ze niet zien waar ze heen gingen, het was op goed geluk duiken, hoofd vooruit in dat donkere gat. Volgens de instructeur is dat het moment waarop velen afhaken, en terecht bedenk ik zo, wie duikt nu “blind” in een zwart gat. Maar enfin, elk z'n goesting. Ze waren dus een tiental meter naar beneden gedoken tot in een volgende “kamer”, waar ze allerlei soorten “tieten” zagen (ja, ook stalactieten, lol). Van daaruit kon je een gevaarlijke route nemen die tot op 40 m diepte zou uitkomen en uit 3 km lange tunnels bestond, of een veilige route. Die gevaarlijke is nu enkel voor gecertifieerde cave divers want er zijn blijkbaar al meer dan 300 mensen omgekomen in die tunnels. Geen aanrader zou ik zo zeggen!

In een volgende grot aangekomen zagen ze dat die maar halfvol water stond dus konden ze even adem happen aan de oppervlakte. Ze zagen er vleermuizen en in het water zelf een heleboel vissen en ook de “ruitenwisser” (in het Engels catfish). Boven water viel er licht binnen via enkele gaten in “het plafond”, oftewel de bovenkant van de grot. Vanuit die gaten zagen ze stukken jungle. Volgens de instructeur was dat een onontgonnen stuk jungle en gevaarlijk voor de mens. Hier leefde jaguars en agressieve apen nog lekker wild, niets voor de mens dus. Nadien gingen ze weer allemaal terug via al die tunnels en grotten en dat was dan hun dive trip!

Hij heeft er alvast super van genoten!

Daarna hebben we de rest van de middag geluierd en gezwommen in het zwembad en zitten babbelen met enkele Amerikanen. Deze avond aten we lekker, carpaccio en ravioli voor mij en caesar salad, soep en een calzone met zalm voor Jimmy. De porties waren wel iets aan de kleine kant, dus nu we na de show terug op de kamer zijn gaat Jimmy nog een roomserciveke bestellen zie!